Pages

Tuesday, June 17

Panduan Mendaki Gunung Ledang

Jika ada yang berminat untuk mendaki Gunung Ledang, di sini saya kongsikan maklumat-maklumat yang saya tahu untuk rujukan anda.

1) Anda mestilah seorang yang sihat pada hari anda mahu mendaki. Bebas dari penyakit kronik mahupun penyakit akut seperti demam dan sebagainya. Ini amat penting untuk mengelakkan risiko maut ketika mendaki.

2) Gunung Ledang dibuka untuk didaki dari bulan Februari hingga November sahaja. Bulan Disember dan Januari ia ditutup untuk tujuan pemuliharaan.

3) Gunung Ledang adalah dibawah kawalselia Taman Negara Johor. Segala aktiviti mendaki hendaklah melalui mereka.

Credit to http://huhu2.wordpress.com

4) Gunung Ledang boleh didaki secara daytrip. 5 jam daki, 4 jam turun. Paling lewat anda perlu mula mendaki adalah pada jam 8.00 pagi.

5) Anda juga boleh mendaki Gunung Ledang secara 2D1N trip dengan bermalam di tapak khemah CP4. Boleh tengok sunrise.

6) Pihak Taman Negara menawarkan penginapan seperti tapak perkhemahan, chalet dan dorm untuk yang mahu bermalam sebelum mendaki daytrip pada keesokan hari. Tandas, surau dan tempat memasak juga disediakan. Khemah dan peralatan memasak boleh disewa. Cafe juga disediakan.

7) Taman Negara terletak kira-kira 2 km dari pekan Sagil. Ada kemudahan kedai makan, kedai runcit, balai polis, klinik kesihatan, masjid dan lain-lain lagi.

8) Untuk mendaki anda mesti ditemani guide Taman Negara.


10) Pihak Taman Negara boleh dihubungi melalui talian 06-9631030 / 019-7772057. Fax No. : 06-9631031 atau emel muhaz65402@yahoo.com

11) Anda juga boleh hubungi Johor Park Corporation di talian 07-266130 atau lawati laman web http://www.johorparks.johordt.gov.my/ atau http://johorparks.blogspot.com/

12) Kalau nak hubungi saya pun boleh juga. Email saya nazarudin.ahmad.eskandar@gmail.com

Mudah-mudahan perkongsian yang sedikit ini dapat membantu merealisasikan impian lebih ramai orang untuk menjejak kaki di puncak Gunung Ledang.


3 comments:

  1. Haha TQ..kalau ada info yg tersilap tolong betulkan tuan

    ReplyDelete
  2. Dolu zmn sekolah saya rajin mendaki gunung ledang niii...
    Prnh 3x smpi puncak tuuu...
    Seronok dan bnyk kenangan.
    Pernah juga bermalam sekali...
    Cuma lum prnah jupe dgn PGL..

    ReplyDelete